Beberapa Sifat Wajib Bagi Allah Swt.
Sifat
Nafsiah:
Sifat Nafsiah iaitu dari zat
itu sendiri, bukan sifat yang menumpang pada zat itu. Sifat ini dikatakan
Nafsiah kerana tidak menunjukkan makna yang menumpang pada diri zat. Menurut
Jumhur Ulama’ sifat ini menunjukkan kepada zatnya, bukan menunjukkan kepada
perkara yang menumpang pada zat.
Sifat
‘Wujud’ dikatakan Sifat Nafsiah ertinya, wujud itu bukan merupakan sifat yang
menumpang atau menempel pada Zat Allah s.w.t. akan tetapi Zat Allah s.w.t. itu
dengan sendirinya kewujudan Allah. Ataupun Zat Allah dengan Wujud Allah tidak
dapat dipisahkan. Berbeza dengan Sifat Ma’ani seperti Ilmu, kerana sifat ini
merupakan sifat yang menempel pada Zat Allah. Ertinya sifat Ilmu itu terpisah
dengan Zat Allah. Sebab Allah mengetahui sesuatu dengan Ilmu-Nya, bukan dengan
Zat-Nya. Hanya sifat ‘wujud’ sahaja yang termasuk dalam Sifat Nafsiah.
Sifat
Salbiah:
Salbiah
maksudnya, menanggalkan, menolak ataupun menafikan. Maksud sifat Salbiah dalam
hal ini iaitu menolak sifat-sifat yang tidak layak bagi Allah s.w.t. Umpamanya
menolak sifat-sifat yang tidak layak bagi Allah seperti Baqa’ ertinya kekal.
Sifat ini menafikan sifat Fana’ ataupun binasa bagi Allah s.w.t.
Sifat
Ma’ani:
Sifat Ma’ani ialah sifat
yang Maujud atau ada yang berdiri pada Zat Allah s.w.t. yang menyebabkan Zat
itu bersifat dengan suatu hukum Sifat Ma’nawiyah. Umpamanya Sifat Ma’ani
seperti Ilmu, sifat ini ialah sifat yang berdiri pada Zat Allah. Ertinya Ilmu
itu sifat Allah bukan Zat Allah. Allah s.w.t. dapat mengetahui sesuatu dengan
Ilmu-Nya bukan dengan Zat-Nya. Yang menyebabkan zat itu bersifat dengan sifat
suatu hukum Sifat Ma’nawiyah maksudnya Allah dikatakan Kaunuhu ‘Aliman
(Keadaan-Nya Berilmu). Kerana Allah mempunyai sifat Sama’ maka Allah dikatakan
Kaunuhu Sami’an (Keadaan-Nya Mendengar).
Sifat
Ma’nawiyah:
Sifat
Ma’nawiyah iaitu suatu perkara yang sabit atau yang tetap bagi Zat Allah
s.w.t.bersifat dengan Sifat Ma’ani. Di antara Sifat Ma’ani dengan Sifat
Ma’nawiyah tidak terpisahkan. Misalnya Keadaan Allah Berilmu (Kaunuhu ‘Aliman –
Sifat Ma’nawiyah), ini kerana Allah mempunyai sifat Ilmu (Sifat Ma’ani).
Ataupun Allah s.w.t. dikatakan Kaunuhu Qadiran (Keadaan-Nya Berkuasa – Sifat
Ma’nawiyah) kerana Allah mempunyai sifat Qudrat (Kuasa – Sifat Ma’ani) dan
bergitu seumpamanya.
Ada
beberapa sebab sifat-sifat ini dinamakan dengan Sifat Ma’nawiyah iaitu, Sifat
Ma’nawiyah merupakan cabang dari Sifat Ma’ani. Sesuatu yang bersifat dengan
‘Alim dan Qadir umpamanya tidak boleh bersifat dengan sifat-sifat itu melainkan
setelah adanya ilmu dan qudrat baginya. Sifat Ma’ani adalah sebagai ilat atau
sebagai malzum kepada Sifat Ma’nawiyah sejak Azali lagi, perhubungan antara
keduanya adalah sebagai hubungan antara ilat dengan ma’lulnya.
Sifat yang
Wajib bagi ALLAH:
1. Sifat
WUJUD: Ada
Allah
s.w.t. wajib memiliki sifat Wujud ertinya Allah s.w.t. itu wajib ada.
Allah s.w.t. adalah sebagai Zat yang Wajibul Wujud ertinya Zat yang
wajib adanya. Wujudnya Allah s.w.t. tidak diragukan lagi, kerana adanya Allah
dapat dibuktikan dengan dalil Al-Quran dan Al-Hadith (dalil naqal) dan dapat
dibuktikan dengan akal (dalil aqali)
Allah
s.w.t. tidak ada yang menjadikan-Nya dan tidak pula Allah menjadikan diri-Nya
sendiri. Adanya Allah tidak diduhului dengan tiada dan tidak diakhiiri dengan
tiada. Dan mustahil Allah itu tiada. Wujudnya Allah s.w.t. mutlak ertinya
adanya Allah s.w.t. itu wajib, dan mustahil jika Allah tiada ada. Kewujudan-Nya
tidak dibatasi oleh sesuatu, waktu, keadaan mahupun tempat.
Wajib
pada Syara’ atas tiap-tiap mukalah mengetahui serta mengaku didalam hatinya
akan tentu sungguh ada Allah Ta’ala dan tidak terima ‘Adam (tidak ada).
Pengakuan didalam hati dengan tentu ada sungguh Allah Ta’ala itulah dinamakan wajib
pada ‘aqal. Dan pengakuan tentu tidak, tiada Allah Ta’ala itulah dinamakan
mustahil.
2. Sifat
QIDAM: Sedia
Qidam ertinya ‘Sedia’, iaitu adanya Allah
s.w.t. tidak dengan permulaan dan mustahil bagi Allah kalau berpermulaan. Sebab
jika Allah berpermulaan bererti ada yang menjadikan dan jika sesuatu itu ada
yang menjadikan maka sudah pasti itu bukan Tuhan. Allah tidak beranak dan tidak
pula diperanakkan, kerana Allah Dia-lah yang awal dan Dia-lah yang akhir.
Qidamnya
Allah, atau Allah itu dahulu atau sedia, ertinya adanya Allah itu tidak bermula
dan tidak berakhiran itu maksud tiada kesudahan bagi Allah. Adanya Allah jelas
dan nyata dan menguasai atas segala yang batin atau mengetahui segala yang
tersembunyi. Zat-Nya tidak dapat disaksikan dengan mata begitu juga akal dan
hati tidak mampu untuk mengetahui tentang-Nya.
Sifat Qidam merupakan Sifat
Salbiah, iaitu menafikan atau menolak sifat yang berlawanan dengannya. Jika
sudah terang dan nyata Allah bersifat Qidam ertinya tidak berpermulaan, bererti
sifat Qidam itu sendiri menafikan sifat yang menjadi lawan dengannya, iaitu
sifat Huduts atau baharu. Adanya Allah sudah tentu semenjak dari zaman Azali
lagi iaitu sebelum segala sesuatu itu ada. Setiap insan wajib mengimani tentang
kewujudan Allah itu tidak berpermulaan dan tidak pula akan berakhir.
Wajib
pada syara’ atas tiap-tiap mukalaf itu mengetahui serta mengaku didalam hatinya
akan tentu sungguh Sedianya Allah Ta’ala dan tidak terima Huduth (baharu atau
berpermulaan). Pengakuan didalam hati dengan tentu sungguh Allah Ta’ala
bersifat Sedia itulah dinamakan dai wajib pada ‘aqal, dan pengakuan didalam
hati dengan tentu tidak baharu itulah dimanakan dia mustahil pada ‘aqal.
3. Sifat BAQA’: Kekal
Allah
s.w.t wajib mempunyai sifat Baqa’,ertinya kekal ataupun tidak berkesudahan,
wujud Allah kekal untuk selama-lamanya, tidak ada batasan waktu ataupun masa.
Orang yang beriman kepada Allah menyakini bahawa yang menciptakannya itu kekal
tanpa berkesudahan, begitu juga harus dipercayai oleh setiap insan bahawasanya
kehidupan makhluk akan berakhir dengan kebinasaan dan kehancuran, dan akan ia
kembali kepada Allah s.w.t. Yang Maha Kekal.
Dengan
mempercayai akan Allah mempunyai sifat Baqa’, ianya akan menguatkan keyakinan
tentang adanya kehidupan di akhirat, sebagai meneruskan kehidupan di atas dunia
yang fana’ ini. Kerana masih ada Pencipta Yang Maha Baqa’ yang mengaturkan
tentang kehidupan di akhirat kelak.
Wajib
pada syara’ atas tiap-tiap mukalaf mengetahui serta mengaku didalam hati akan
tentu sungguh Allah Ta’ala Kekal dan tidak menerima Fana’ (binasa). Pengakuan
didalam hati dengan tentu sungguh Allah Ta’ala bersifat Baqa’ itulah dikatakan
wajib pada ‘aqal, dan pengakuan tentu didalam hati akan binasa Allah Ta’ala itu
mustahil pada ‘aqal.
4. Sifat
MUKHALAFATUHU LILHAWADITH: Berlainan dengan sekali makhluk
Allah
s.w.t. bersifat Mukhalafatuhu Lilhawadith, ertinya Allah berlainan dengan
sekalian makhluk. Sudah tentu mustahil bagi Allah menyerupai akan sesuatu.
Sebab Allah tidak sama dengan bentuk makhluk ciptaan-Nya, baik makhluk yang
bernyawa ataupun tidak bernyawa. Berbeza Zat Allah dengan makhluk ertinya
Zat-Nya tidak sama dengan makhluk. Berbezanya sifat-safit Allah dengan makhluk
ciptaan-Nya maksudnya, sifat-sifat Allah tidak sama dengan makhluk.
Perbezaan
Zat Allah dengan sesuatu yang baharu maksudnya bahawa Zat Allah tidak sama
dengan benda lain yang diciptakan-Nya, yang memiliki zat yang baharu. Berbeza
sifat Allah dengan sesuatu yang baharu juga tidak sama dengan sifat segala
benda selain Allah. Begitu juga dengan perbuatan Allah, tidak sama dengan
perbuatan baharu atau segala benda yang ada di alam ini.
Jika
kita bayangkan Allah itu dengan sesuatu benda yang ada di alam ini bererti kita
telah mempersekutukan Allah dengan yang lain, syirik hukumnya. Oleh sebab itu,
berhati-hatilah dalam menghayati sifat-sifat yang wajib bagi Allah ini, jangan
sampai pemikiran dan minda kita dipimpin oleh syaithan, sehingga sampai pada
peringkat mempersekutukan Allah. Na’zubillah.
Wajib pada syara’ diatas tiap-tiap
mukalaf mengetahui serta i’tiqad dan mengaku putus didalam hati akan tentu
sungguh bersalahan Allah Ta’ala bagi segala yang baharu dan tiada menyamai-Nya
(Mumathalatuhu Lilhawadith). Firman Allah Ta’ala:
“Tidak ada sesuatupun yang
serupa dengan Dia, dan Dia-lah Yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” (Asy-Syura, 11)
Dan bersalahan Allah Ta’ala bagi
segala yang baharu dan juga tidak menyamai-Nya itulah dikatankan sifat
Mukhalafatuhu Ta’ala Lilhawadith dan makna bersalahan itu tiga perkara:
1) Bersalahan pada zat dengan makna Zat
Allah Ta’ala bukannya Jirim yang bertempat walaupun dimana tempat an makhluk
itu semuanya jirim yang bertempat. Kalau bergitu tidak boleh dikatakan Allah
Ta’ala itu bertempat dimana-mana tempat, maka jika didapati didalam Al-Quran
atau Hadith barang yang memberi waham menyerupai dan bertempat maka dinamakan
ayat itu ayat Mutashabihat dan Hadith Mutashabihat.
2) Dan bersalahan sifa itu ialah
sifat-sifat Allah itu bukan ‘Aradh yang bertangkap pada jirim dan bertempat
bersama dengan jirim. Kalau bergitu. Tidak bolehlah dikatakan Allah Ta’ala
berhajat dimana-mana hajat dan sebagainya daripada sifat-sifat yang baharu. Dan
bersalahan pada perbuatan itu ialah perbuatan Allah Ta’ala, bukan seperti
perbuatan yang baharu. Kerana perbuatan Allah Ta’ala menjadikan yang tiada itu
ada, dan bukan pula perbuatan Allah Ta’ala itu daripada yang baharu.
3) Dan
dalil bersalahan Allah Ta’ala bagi segala yang baharu dan tidak menyamai itu
ialah kita fikir, jikalau Allah Ta’ala tidak bersalahan bagi segala yang
baharu, nescaya adalah Ia menyamai dengan sesuatu yang baharu ini, maka jika
menyamai dengan yang baharu tentulah Ianya baru seperti itu juga dan iaitu
bathal kerana telah terdahulu bersifat Qadim dengan dalil-dalil yang nyata maka
tetaplah Allah Ta’ala bagi segala yang baharu dan tidak menyamainya itulah
pengakuan yang sebenar.
5. Sifat
QIYAMUHU BINAFSIHI: Berdiri dengan sendiriNya.
Qiyamuhu
Binafsihi maksudnya berdiri dengan sendiriNya, bahawa Allah bersifat berdiri
dengan sendiri bukan bergantung dengan selain dari-Nya. Allah tidak bergantung
terhadap yang diciptakan-Nya, sebaliknya sesuatu yang diciptakan-Nya itu setiap
saat selalau berhajat kepada Allah s.w.t.
Allat
s.w.t. tidak berhajat dan berkehendak terhadap sesuatu yang lain, tidak
memerlukan bantuan kepada makhluk-makhluk-Nya. Allah bersifat Qiyamuhu
Binafsihi, mustahil jika Allah berhajat dan meminta pertolongan dengan alam
yang akan binasa.
Allah
Maha Berkuasa memiliki segala apa yang ada dilangit dan bumi. Kemudian tidak
sukar bagi Allah untuk mengurusi segala sesuatu yang ada di alam ini. Dia Maha
Perkasa tidak pula Ia memerlukan bantuan dalam mengurusi segala ciptaan-Nya
yang banyak itu.
Wajib
pada atas tiap-tiap mukalaf mengetahui serta mengaku didalam hati akan tentu
sungguh berdirinya Allah Ta’ala dengan sendirinya (Qiyamuhu Binafsihi), dan
tidak berkehendak kepada yang menjadi dan tidak berkehendak kepada zat
(Muhtajun Ila Ghairih).
6. Sifat WAHDANIYAH: Allah Maha Esa
(Ke-Esa-an)
Wahdaniyah
ertinya Allah Maha Esa, tidak berbilang-bilang jumlahnya. Esa Allah Ta’ala itu
ialah pada Zat-Nya, Sifat-Nya dan Af’al-Nya. Allah itu Esa, maka janganlah
sekali-kali kita membayangkan atau memikirkan bahawa ada tuhan yang lain selain
daripada Allah. Beriman kepada ke-Esa-an Allah, memudahkan bagi kita untuk
beribadah dan berharap kepada Yang Satu.
Di
samping kita percaya bahawa Zat Allah s.w.t. itu Esa, kita juga harus yakini
bahawa sifat-sifat Allah itu mempunyai nilai yang tidak mengenal batas. Jika
dikatakan Allah itu Maha Pemurah, maka pemurahnya Allah itu tidak mengenal
batas. Jika Allah itu bersifat Maha Pengampun, maka ampunan Allah itu tidak
mengenal batas. Walau betapa besar dosa dan kesalah nseseorang itu, jika Allah
menghendaki keampunan-Nya, maka dosa-dosa orang tersebut akan diampuni Allah
s.w.t.
Dan
makna Esa pada Zat Allah itu ialah Zat Allah yang tidak bersusun daripada
beberapa Zat yang boleh dibilangkan dengan sekurang-kurangnya bilangan dengan
baharu, boleh dikerat, dibelah dan dipotong seperti bagi zat yang baharu.
Kam-mutashil
|
Zat
|
Berbilangan yang berhubungan dengan Zat
Allah Ta’ala
|
|
Sifat
|
Berbilangan yang berhubungan dengan Sifat
Allah Ta’ala
|
|
Perbuatan
|
Berbilangan yang berhubungan dengan
Perbuatan Allah Ta’ala
|
|
|
|
Kam-munfashil
|
Zat
|
Bilangan yang berasing-asing pada Zat Allah
Ta’ala
|
|
Sifat
|
Bilangan yang berasing-asing pada Sifat
Allah Ta’ala
|
|
Perbuatan
|
Bilangan yang berasing-asing pada Perbuatan
Allah Ta’ala
|
Wajib pada atas tiap-tiap
mukalaf mengetahui serta mengaku putus dalam hatinya akan tentu sungguh Allah
Ta’ala itu Esa pada Zat-Nya, Sifat-Nya dan Af’al-Nya. Dan tidak Ta’addud
(berbilang-bilangan).
7. Sifat
QUDRAT: Allah Maha Kuasa (Pekuasa)
Qudrat ertinya Allah Maha
Berkuasa keatas segala sesuatu. Hanya Allah yang berkuasa, sedangkan selain
Allah sebenarnya tidak mempunyai kekuatan dan kekuasaan. Kekuasaan Allah mutlak
milik-Nya. Kekuasaan Allah itu bukan datangnya kemudian, tetapi sudah ada
semenjak zaman Azali lagi, iaitu sebelum adanya sesuatu selain daripada Alah
s.w.t.
Allah
s.w.t. menjadikan segala sesuatu yang dikehendaki-Nya. Firman Allah s.w.t.:
“Sesungguhnya keadaan-Nya
apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya: “Jadilah”, maka
jadilah ia.” (Yassin: 82)
Pada sifat Qudrat, Allah Ta’ala
Maha Kuasa mengadakan dan meniadakan sesuatu mumkin, dan bagi Qudrat itu
beberapa takluq (menuntut sifat akan satu pekerjaan lain daripada menuntut di
Zat-Nya), iaini beberapa tugas.
Wajib
pada syara’ diatas tiap-tiap mukalaf mengetahui serta mengaku didalam hatinya
akan tentu sungguh ada Tuhan Pekuasa, iaitu Allah Maha Kuasa, dan tidak
sekali-kali ‘Ajzun (lemah).
8. Sifat
IRADAT: Berkehendak
Allah
s.w.r. mempunyai sifat Iradat, iaitu berkehendak, maksudnya bahawa Allah s.w.t.
dalam menciptakan segala sesuatu berpedoman kepada kehendak-Nya. Begitulah alam
semesta ini terjadi, kerana Kudrat dan Iradat Allah, diatas Kekuasaan dan
Kehendak Allah s.w.t. dan tidak ada batasannya dan tidak dapat dilukiskan
melalui fikiran manusia tentang keinginan Allah.
Dan
Iradat itu ialah satu sifat yang sedia kala pada Zat Allah. Dengan sifat
Iradat, Allah Ta’ala mengkehendaki dan menentukan mumkin dengan
setengah-setengah barang yang harus atas mumkin.
Wajib
pada syara; atas tiap-tiap mukalaf mengetahui serta mengaku akan tentu sungguh
didalam hatinya ada Allah Ta’ala itu bersifat Iradat, dan tidak menerima
Karahah (terpaksa).
9. Sifat ILMU: Allah Maha Mengetahui
Allah
bersifat ilmu, ertinya bahawa Allah Maha Mengetaui. Allah memiliki pengetahuan
dan mengetahui akan segala sesuatu, yang sudah berlaku, yang sedang berlaku dan
yang akan berlaku, baik di langit, dibumi mahupun yang diantaranya, dan segala
sesuatu yang diciptakan-Nya.
Dan
Ilmu itu ialah sifat yang ada ia di Zat Allah Ta’ala, yang nyata segala perkara
yang wajib dan yang mustahil dan yang harus itu dengan Ilmu yakni dengan
pengetahuan tidak jahil. Dan makna mengetahui akan segala perkara yang wajib
itu mengetahui dengan sungguhnya dan mengetahuisegala yang mustahil itu
mengetahui dengan tidaknya, dan mengetahui perkara yang harus itu mengetahui
akan ada atau tiada atau akan tiadanya.
Wajib
atas syara’ atas tiap-tiap mukalaf mengetahui serta mengaku didalam hati akan
tentu sungguh ada di Zat Allah Ta’ala itu Ilmu, dan tidak menerima akan Allah
itu Jahlun (jahil).
10. Sifat HAYAT: Hidup
Allah
s.w.t. wajib mempunyai sifat Hayat iaitu hidup, dan mustahil bagi-Nya mempunyai
sifat binasa yang sama dengan makhluk. Sifat hidup Allah ini tidak sama
sebagaimana dengan kehidupan alam, seperti manusia, malaikat haiwan dan
makhluk-makhluk yang lainnya. Allah hidup tidak berhajat terhadap sesuatu,
seperti pada makhluk yang menghajatkan dan memerlukan nyawa, nafas, makan dan
minum. Kehidupan makhluk merupakan hasil daripada pemberian Allah, maka pada saat
yang dikehendaki-Nya, kehidupan makhluk itu dapat berakhir.
Wajib
diatas tiap-tiap mukalaf mengetahui serta mengaku akan tentu sungguh didalam
hatinya Allah mempunyai sifat Hayat, satu sifat yang ada pada Zat Allah dan
dengan sifat Hayat ini Allah Ta’ala hidup, dan tidak akan menerima akan Maut.
11. Sifat SAMA’: Allah Maha Mendengar
Sama’
ertinya Mendengar dan Allah bersifat Sama’ bahawa Allah Maha Mendengar segala
sesuatu yang diperkatakan oleh makhluk-makhluk-Nya. Allah Maha Mendengar baik
yang kuat mahupun perkara yang dibisikkan oleh makhluk-Nya. Walaupun begitu
pendengaran yang ada pada Allah tidak berhajat pada sesuatu yang ada pada
makhluk-Nya.
Wajib
pada syara’ atas tiap-tiap mukalaf itu mengetahui serta mengaku akan tentu
sungguh pada hatinya akan sifat Sama’ ini yang ada pada Allah Ta’ala, dan tidak
sekali-kali Allah menerima sifat Shomam (tuli).
12. Sifat BASYAR: Allah Maha Melihat
Allah bersifat Basyar ertinya
bahawa Allah Maha Melihat apa sahaja yang ada di alam ini. Allah dapat melihat
segala gerak geri makhluk-Nya. Namun Penglihatan Allah itu tidaklah sama dengan
penglihatan makhluk ciptaan-Nya. Allah tidak berhajat seperti makhluk-Nya untuk
melihat.
Wajib
pada syara’ atas tiap-tiap mukalaf itu mengetahui serta mengaku didalam hatinya
akan tentu sungguh ada pada Allah Ta’ala itu sifat Basyar, dan iaitu satu sifat
yang ada di Zat Allah. Tidak Allah sekali-kali menerima akan sifat ‘Umyun
(buta).
13. Sifat KALAM: Allah Berkata-kata
Allah
mempunyai sifat Kalam atau berkata-kata, dan mustahil bagi Allah Yang Maha
Agung itu bersifat berlawanan dengan sifat Kalam. Walaubagaimanapun Kalam Allah
tidak seperti yang dihajatkan oleh makhluk-Nya. Kalam Allah itu dinamakan Wahyu
yang diberikan kepada makhluk-Nya sebagai mendatangkan kebenaran-Nya.
Wajib
diatas tiap-tiap mukalaf itu mengetahui serta mengaku akan tentu sungguh pada
hatinya akan Allah mempunyai sifat Kalam. Iaitu satu sifat yang sedia kala di
Zat AllahTa’ala. Dengan adanya sifat inilah Allah tidak akan sekali-kali
menerima sifat Bukmun (bisu)
14. Sifat KAUNUHU QADIRAN: Allah tetap
selalau dalam keadaan Berkuasa
15. Sifat KAUNUHU MURIDAN: Allah tetap dalam
keadaan Menghendaki
16. Sifat KAUNUHU ALIMAN: Allah tetap dalam
keadaan Mengetahui
17. Sifat KAUNUHU HAYYAN: Allah tetap dalam
keadaan Hidup
18. Sifat KAUNUHU SAMI’AN: Allah tetap dalam
keadaan Mendengar
Tidak ada komentar:
Posting Komentar